Wie

Countermovement is opgericht door Mark Kuijpers (1973). Na zijn HEAO opleiding Bedrijfseconomie en een carrière bij adviesbureau’s en in evenementenorganisatie, lonkte het ondernemerschap. Begin 2011 startte hij TAPE in Arnhem: een espressobar, café en expositieruimte ineen. Vanuit zijn liefde voor eten en wijn is hij op gevoel en zonder ervaring de horeca ingestapt. En niet zonder succes. TAPE is uitgegroeid tot een vaste waarde in Arnhem, als café, maar ook als culturele entiteit. Medio 2015 heeft Mark TAPE verkocht om een nieuwe horecazaak te openen in Rotterdam: MONO.

MONO, in de Agniesebuurt, had een langere aanlooptijd nodig. Een nieuwe stad. Zoeken naar de juiste flow. Maar toen het ritme was gevonden, was er geen houden aan. Doordeweeks lunch met huiskamergevoel, veel ruimte voor werken en ontmoeten, exposities en clubavonden. MONO is niet meer weg te denken uit het Rotterdamse nachtleven. Met een programmering die, net als in TAPE, de verbinding zoekt met kunst en cultuur. In 2019 liet Mark de horeca voorlopig voor wat het is om zich op advieswerk te richten.

Het viel hem namelijk op dat horeca in culturele organisaties in veel gevallen het ondergeschoven kindje is. Het programma is doorgaans inspirerend en gloedvol, de horeca is weinig verheven. Of de horeca sluit niet aan bij de boodschap die het programma probeert over te brengen. Mark gelooft in horeca als sterke identiteit binnen uw organisatie. Geen aanhangsel, maar één die een volwaardige, zelfs cruciale rol speelt in de totale beleving van uw instelling. Horeca die net zo inspirerend is als uw programma én de verbinding aangaat met uw programma.